Die Lazerpolizei – Lösungen Büro R / Kulmakarvoilla ei ole mitään tekemistä näkemisen kanssa

Die Lazerpolizei – Lösungen Büro R

07/19/15
elokuvat

lazerpolizeiR

Kellot kilisevät ja kaveri päätyi onnellisen turvallisesti naimisiin elämänsä emännän kanssa. Koska minut ja kanssaseurueeni oli melkein ajettu siihen hylkiöpöytään niin viihdytimme itseämme ja toisiamme kuin Decameronin seurue muinoin myrskyn yllättäminä ..eli rakentelimme eloboraattista kehystä ensivuoden parhaimmalle elokuvalle, jota ei koskaan kuvattu.

Die Lazerpolizei – Lösungen Büro R

Elokuvan teemana on itäsaksalainen rakkauskirje neuvostoscifin pilareille, kuten Stalkerille ja Solarikselle. Tarjolla on siis pitkiä keskusteluja kollegoiden, psyykkeen ja valtiojärjestyksen kanssa. Kehyksen pääosassa on pseudofuturistinen Itä-Saksa, miten se kuviteltiin vuonna 1981. Tosin elokuvan tapahtumat siirtävät katsojan tulevaisuuden Saksan demokraattiseen tasavaltaan ..aina vuoteen 2002. Ytimessä on buddycop/procedural police drama asettelut kahden toisistaan täysin erillaisen poliisitarkastajan vaiheista.

Kuvittele Blade Runner, mutta idempänä ja valtiollisempana.

Vanhempi poliisitarkastaja Rudiger, jolla on valtion suomaan eläkkeeseen enää viikko. Tekee tarkoin kaiken by the books, joka miljöön ja materiaalin asettamien (laatu)haasteiden vuoksi lähes aina mahdotonta. Kaikkeen tekemiseen on olemassa valtion hyväksymä proseduuri ja oikea tapa. Naimisissa vuoden 1963 hedelmällisimmän synnyttäjän, valtion ja osastonsa kanssa. Makuuhuoneessa on isoimpana ikonina kehystetty kuva Erich Honeckerista kera allekirjoitettujen virkatodistusten.

Rudigerin vastaparina on nuori, vastavalmistunut, nuorempi etsivä Hanz. Hanzin suurena unelmana on saada valtiolta kahden viikon kesäloma Mustanmeren työväen lomaparatiisista. Mukanaan hän kantaa aina hiemän kulahtanutta postikorttia Balatonilta, josta ammennetaan motivaatiota synkkinä hetkinä. Hanz ei ole aivan kaikkien sääntöjen perään ja usein hän haluaisikin vetää mutkia suoraksi mm. ohjesääntöjen vastaisesti trimmattujen viiksiensa kannsa.

Kaksikon on työllistänyt STASI:n maineikas ratkaisutoimisto R, jonka tehtäviin kuuluu kansalaisten suojeleminen epäkuntoon ajautuneiden älykkäiden kodinkoneiden oikutteluilta. Oikkutteluaallon takaata löytyy luonnollisesti kapitalismin inha koura, natsikulta ja proletariaatin viholliset.

Miljöö on alituisen sateinen, mutta tekokuiduissa hiostava. Valaistus sirittää ja on silmiinsattuvan valkoista. Kaikkien laitteiden vihermonokrominäytöt väpättävät ja sirittävät. Kaikki “helpottava” teknologia on epävarmaa ja osittain analogista. Valtion kuivamustekynät vuotavat aina taskuihin ja tekokuituiset kaulupaidat ovat kauttaaltaan hiessä.

Pituutta elokuvalle pitää kertyä dasbootihtava neljä tuntia, johon upotetaan pitkiä itsetutkiskelu monologeja ja jumittelua maisemien kanssa.

Lopulta kaikki päättyy itäsaksalaisittain onnellisesti. Rudiger saa mitallin ja itsensä Honeckerin allekirjoittaman kunniamaininnan ja Hanz pääsee aloittamaan lomansa Mustanmeren kultarannoilla.

 


 

Katsojahan saa dramaattisen ironian keinoin vihiä päähenkilöitten välille rakentuvasta kunnioituksesta nähdessään tiettyä rinnasteisuutta näitten aamutoimissa: Hanz herää läheisen autonovitehtaan yövuoron tupakkataukopillin aikaan tuijottamaan peilistä ohjesäännön puristavaa otetta viiksistään ja toisaalta tyylitajunsa hellempää kosketusta kädessään vilkkuva ja sirisevä parranajolaite. Rudiger puolestaan nousee kuorsaavan rouvansa vierestä samoihin aikoihin kamppailemaan hieman alimitoitetun peilin edessä uppiniskaista ja erilaista vartalomallia edustavaa virka-asuaan vastaan.

Rudigerin kasvava arvostus Hanzia kohtaan paljastuu viimeistään, kun Hanz on hyljännyt epätoivon hetkenään Balaton-kortin öljyiseen lätäkköön, josta Rudiger kuitenkin poimii kortin ja palauttaa sen myöhemmin Hanzille taputtaen tätä mahdollisesti hidastetussa erikoislähikuvassa olkapäälle.

Toiminta huipentuu mahdollisesti kohtaukseen, jossa toinen päähenkilöistä makaa tajuttomana kodinkoneen armoilla toisen saapuessa paikalle sekä päihittäessä koneen miehekkäin ja hikisin painiottein kuten vapisevalla sillalla, joka irrottaa töpselin seinästä. Käy ilmi, että tajuttomana maannut onkin säästynyt virkapaidan rintamuksen sotkeneen musteen ansiosta, sillä kodinkone on luullut sinistä mustetta vereksi. Hanz ja Rudiger naureskelevat helpottuneesti kehittymättömälle länsiteknologialle.

Täpärästi pelastunut täyttää kaavakkeen viiden uuden kuivamustekynän hankkimiseksi.


 

Lisää tosistaan irrotettuja kohtauksia. Kuvittele neonsumuinen kevätyö Rostockissa, se sininen hetki ennen kajastusta.

Montaasissa Rudiger ja Hanz tahoillaan pohtivat tapahtunutta ja miten tästä selviävät kunnialla. Rudigerin on heittämässä leipiä rannalla ja Hanzin ajamassa Trabantilla pitkin betonilaatoista koostuvaa autobaanaa. Lähikuvia, kasvoista, silmistä ja tärisevistä käsistä. Tiukkoja pannauksia kameralla horisontista ja pysähtymisiä ilmeisiin ja koneisiin.

Tämä Dieterin* tekemä biisi taustoilla. Eine Neblige Frühlingsnacht in Rostock

[Kyllä, musiikkituotanto ja casting puskee ihan oikeasti taustalla.]

*Dieter F, työnimi. Oikea alterego kaivetaan altarille tarkasti ennen showtimea.


 

Fade to black, rolling text.

Lisää kirjoitetaan, jahka muistuu mieleen.

-K ja OK.

Comments are closed.

0 Comments

There are no comments yet.

Balloons theme by
Moargh.de